sd logo

„Zmienić świat" – to przede wszystkim ta idea przyświecala poetyce Bauhaus. Jak to zrobić? Za pomocą designu... O historii Bauhaus, szkole, koncepcji, pomysłodawcach z okazji 100-lecia tego nurtu opowiada prof. dr hab. Michael Fleisher z Grafiki Uniwersytetu SWPS.

Idea, utopia, mit

Zaczęło się od szkoły, potem przekształciło się w pewną ideę, która rozlała się po świecie. Głównym założeniem Bauhausu było stworzenie nowoczesnej, funkcjonalnej architektury, adresowanej do użytkownika, który stał w centrum całej koncepcji. Bauhaus to koncepcja, która zakładała projektowanie pod kątem egalitarnego społeczeństwa, zwracając szczególną uwagę na funkcję w swoich realizacjach. Nie chodziło tu tylko o wzornictwo przemysłowe, ale całościowe przemyślenie otaczającej nas przestrzeni począwszy od architektury przez meble, skończywszy na przedmiotach codziennego użytku. Walter Gropius, założyciel szkoły bauhausu w Weimarze wskazywał, że główna oś dydaktyki i praktyki projektowej koncentrowała się na znalezieniu nowego podejścia „zachęcającego do kreatywnego postrzegania świata, a w ostatecznym rozrachunku prowadzącego do odmiennego pojmowania życia”. Projektowanie w tym kontekście stało się modus operandi dla nowego społeczeństwa – otwartego, refleksyjnego i równościowego.

258 Michael Fleisher

prof. Michael Fleischer – naukowo zajmuje się dyscyplinami wiedzy i umiejętności umożliwiającymi lepsze rozumienie i harmonijne kształtowanie otaczającej nas rzeczywistości społecznej. w pracy badawczej skupia się na analizie problemów występujących w komunikacji społecznej, aktualnych zastosowań designu, społecznych funkcji reklamy i designu, a także komunikacji interkulturowej i funkcjonowania nauki w kontekście społecznym. autor takich publikacji, jak: „typologia komunikacji” (2012), „communication design czyli projektowanie komunikacji” (2010), „trzy prawa komunikacji i jedna definicja design” (2009). współautor „słownika polszczyzny rzeczywistej” (2011), publikacji wieńczącej badania nad przekleństwami w języku polskim.