sd logo

– W coraz większym stopniu rozwój biznesu zależy od wielu, często nieuchwytnych czynników i nieoczywistych inspiracji – mówi Zuzanna Skalska, dyrektor merytoryczna szkolenia master class Business Transformation by Design. – Potrzebujemy metod radzenia sobie z zarządzaniem rozwojem firmy. Design w nowoczesnej firmie nie jest już jedynie produktem czy estetyką. Design stał się nowym narzędziem dla zarządzających oraz prostym i zrozumiałym katalizatorem zmian.

Redakcja: Zuzanno, wracasz właśnie z Mediolańskiego Tygodnia Designu, jednego z najważniejszych wydarzeń na światowej scenie designu. Co z nich wyniosłaś jako badaczka trendów i projektantka innowacji?

Zuzanna Skalska: Przede wszystkim widzę, jak drastycznie zaczął się zmieniać przemysł. Wielu liczących się liderów zrozumiało, że nie chodzi tylko o „wypchnięcie” kolejnego krzesła czy stołu, lecz o „wciągnięcie” swojego klienta w otoczenie, w którym będzie się dobrze czuł i spędzał w nim czas tak, jak on chce. Firmy zwracają uwagę na niematerialne pożytki i wartości, które ma nieść ze sobą design. Bo klienci przestają być konsumentami, a stają się użytkownikami. To proces, który zmienia całe modele biznesowe. Mediolan był pod tym względem bardzo interesujący.

A czy wiedza o designie, projektowaniu i nowych trendach może przydać się w biznesie? Czy menedżerowie wyższego szczebla i specjaliści mogą ją wykorzystać do generowania pozytywnych zmian w swoich organizacjach?

Zdecydowanie. Coraz więcej problemów we współczesnym świecie i biznesie to problemy zapętlone, których rozwiązanie jest trudne, wręcz niemożliwe. Ale wciąż przecież, każdego dnia, staramy się je rozwiązywać. Od lat staram się przekazywać moim partnerom i uczestnikom szkoleń, że odpowiednio zastosowany i rozumiany design staje się katalizatorem pożądanych zmian i rozwoju. Często w sytuacji zapętlonych problemów skupiamy się zanadto na naszych dotychczasowych procedurach, metodologiach, sposobach komunikacji. Tymczasem sprawdzone od lat metody świata designu umożliwiają dynamiczne przesunięcie sposobów działania i myślenia na innowacyjne, twórcze tory.

Czy rzeczywiście można się tego spojrzenia nauczyć i metodycznie stosować w swojej organizacji? Czy design nie jest zbyt odległy od prawdziwego biznesu i rzeczywistych problemów, z jakimi mierzą się polscy przedsiębiorcy?

Skupiając się jedynie na teraźniejszości i na bieżących zadaniach, tracimy z oczu szerszą perspektywę, która jest konieczna dla budowania przewagi konkurencyjnej w nieustannie zmieniającej się rzeczywistości. Menadżerowie, z którymi rozmawiam, mają tego świadomość. Nie zawsze jednak w nawale obowiązków znajdują czas na niekończące się narady, planowanie, spotkania z zespołem... Potrzebują zestawu narzędzi i modeli gotowych do wdrożenia ad hoc. Na co dzień współpracuję z przedstawicielami wielu branż, opracowałam więc metody i treści szkoleniowe odpowiadające ściśle na te potrzeby – potrzeby prawdziwego biznesu, potrzeby wysokiej klasy praktyków pracujących na konkretnych case studies. Uważam, że skondensowana, praktyczna nauka specjalistów ze specjalistami przynosi najlepsze efekty.

I tak powstało szkolenie master class Business Transformation by Design?

Tak. Zaprosiłam do współpracy sprawdzonych ekspertów. Wielu z nich pracuje ze sobą na co dzień. To nie tylko polscy specjaliści wysokiej klasy, lecz także – a może przede wszystkim – zagraniczni goście z fantastycznym doświadczeniem biznesowymi oraz edukacyjnym. Udało mi się, z czego jestem niezwykle dumna, zaprosić po raz pierwszy do Polski jako prelegenta Fransa Joziasse – dyrektora i założyciela PARK – firmy będącej liderem konsultingu w obszarze design management i design leadership. W 1998 roku otrzymal dyplom MBA Design Management podczas pierwszej edycji studiów na University of Westminster w Londynie. Od ponad 20 lat pracuje dla największych firm na całym świecie.

W szkoleniu weźmie udział też Jan-Erik Baars – szef wydziału Design Management na University of Applied Science w Lucernie, w Szwajcari, który przez prawie 10 lat był zarządzającym Philips Design w Wiedniu, następnie był zastępcą dyrektora generalnego do spraw designu w Deutsche Telekom (T-Mobile).

Z naszymi uczestnikami spotkają się wybitni praktycy z Polski: Przemysław Powalacz, prezes Geberit Polska, który od ponad 15 lat pełni funkcje zarządcze. Jego doświadczenie, wiedza, ciągła chęć do nauki i poznawania nowego sprawiają, że jest dla mnie przykładem prawdziwego lidera. Z kolei Marcin Barański, dyrektor zarządzający w firmie VOX, wraz z jej właścicielem Piotrem Voelkelem, przeprowadza ogromne zmiany kulturowe w całej organizacji. VOX nie kojarzy nam się już z zakładem produkującym meble, lecz marką o szerokim, międzynarodowym znaczeniu.

Szkolenie master class poprowadzą także Rafał Kołodziej, mój partner biznesowy i właściciel firmy Greenhat, Sylwia Hull-Wosiek, development manager w Concordia Design, Krzysztof Kubasek, projektant wzornictwa przemysłowego, opiekun specjalności industrial design w School of Form. Jestem dumna, że zgromadziliśmy tak ciekawe grono ekspertów. Wierzę, że uda nam się w trakcie szkolenia wzbudzić wartościowy, twórczy ferment.

Czy wystąpienia tak wielu ekspertów w tak krótkim czasie nie przytłoczą uczestników szkolenia? Mogą się poczuć wręcz „zalani” wiedzą teoretyczną. 

Przede wszystkim nasze szkolenie kierujemy do kadry zarządzającej. Czyli do osób zabieganych,  które są przyzwyczajone do otrzymywania dużej porcji wiedzy w krótkim czasie. To trochę jak pressure cooking. Podzieliliśmy szkolenie na praktyczne bloki. Zdecydowaliśmy się także przeprowadzić je w ciągu trzech dni. Uczestnicy najpierw zdobędą wiedzę teoretyczną, potem przejdą do pracy koncepcyjnej, by wreszcie zacząć generować koncepty i prototypy. Ale to nie wszystko, bo wieczorem przygotowaliśmy dla nich kolację networkingową, która stanowi integralną część szkolenia. W końcu najlepsze pomysły i insighty powstają w bardzo nieformalnej atmosferze.

Co uczestnicy wyniosą z Business Transformation By Design? Czym różni się master class od typowego biznesowego szkolenia?

Skupiamy się na transformacji biznesu przy wykorzystaniu metod wypracowanych przez świat designu. Żeby to zrobić, musimy najpierw otworzyć głowy – wszyscy, bez wyjątku. Powinniśmy zarazić ludzi chęcią zdobywania wiedzy, nauczyć miękkich kompetencji, uwrażliwić na wartości w organizacji, uczynić ich ciekawymi – trendów, przyszłych potrzeb użytkowników, ich sposobów komunikacji i percepcji. Dopiero potem możemy uczyć się organizacji i zarządzania procesem generowania innowacji. 

Bo innowacje to nie twórczy chaos, kolorowe karteczki i malownicze moodboardy. To realna, ale fascynująca praca do wykonania i podróż ścieżką użytkownika. Mając otwartą głowę i znając narzędzia, możemy tworzyć koncepty – i do tego zmierzać będzie szkolenie. Chcemy, by uczestnicy wyszli z niego z zarysami gotowych prototypów, które będą mogli wdrażać w swoich biznesach. Taki jest sens master class – szlifujemy i rozwijamy już posiadane kompetencje, uzupełniamy je o nowe, by uzyskać poziom mistrzowski. Chodzi o zrozumienie pojęcia design driven company. 

A opowiesz na szkoleniu o swoich wrażeniach z Mediolanu? W końcu to serce świata designu!

Opowiem, chociażby na wspólnej kolacji.

258 zuzanna skalska

Zuzanna Skalska - trendwatcherka od kilkunastu lat zajmująca się przewidywaniem trendów i zjawisk w różnych dziedzinach designu, biznesu i innowacjach. Nagrodzona licznymi prestiżowymi nagrodami w świecie designu. Współtwórczyni i międzynarodowy ambasador School of Form. Autorka nagrodzonych książek o trendach, m.in. „360 Trend Reports”, prowadzi blog 360inspiration.nl, wykłada na uczelniach w Eindhoven, Poznaniu i Nowym Jorku.

Dowiedz się więcej o szkoleniu master class Business Transformation By Design

Kontakt 

Monika Wietrzyńska
Brand manager, koordynator szkolenia Master Class

tel. 48 694 441 743
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.